PERJALANAN HIDUP YANG MASIH PANJANG

"..meniti hari yang masih belum pasti...."
"..semua suka..duka..pahit..manis..kehidupan mesti dilalui dengan penuh ketabahan.."


ayat-ayat jiwang + cinta + rindu..sewaktu dengannya


Cinta tidak boleh dipaksa dan cinta bukan datang dengan sekelip mata. Cinta bagaikan bintang di langit sana. Terlalu banyak yang bercahaya indah tetapi cuma satu yang akan jadi igauan pemujanya.

Peraturan cinta menyatakan yang kita boleh mencintai sesiapa saja. Kenapa? Kerana cinta itu adalah hak kita. Tak ada orang yang boleh membunuh cinta yang tumbuh walaupun oleh orang yang kita cintai itu! Itu peraturan pertama bercinta!

Cinta hanya satu perasaan. Jika diupam rasa, sarat emosi, maka bersemi, mekar dan rendanglah ia. Tetapi, jika diabaikan, dibiarkan, pasti akan layu dan kekeringan. Cinta tidak lebih hanya satu perasaan. Jika salah kendali, bisa jadi penyakit.

Tuhan tahu rasa hati kita. Tuhan dengar keluhan kita. Kalau kita tak lupa dia, dia tak lupa kita. Di tangan dia ada ‘kunci’. Dan, kita ada pilihan sama ada mahu dapatkan kunci itu atau tidak.

Kadang-kadang, kita terlepas pandang bahawa Allah mengatur segala-galanya. Mungkin Dia mahu kita bertemu orang lain, yang lebih baik untuk kita dan memberikan orang yang lebih baik kepada orang yang kita cintai.

Rasa terikat, terlalu sayang dan terlalu benci, akan buat jiwa merana.

Dalam hidup ini, tidak semua yang kita ingini akan kita dapat malah kadangkala kita terpaksa berkorban hati dan perasaan. Apalagi bila melibatkan perasaan orang lain.

Kadang-kadang Tuhan turunkan petir dan kilat, kita menangis mencari di mana hilangnya matahari, rupa-rupanya Tuhan hendak beri kita pelangi.

Terkadang, kita tidak dapat apa yang kita impikan. Lalu, kita menyalahkan takdir kerana terlalu kecewa. Sedangkan, kita tidak sedar, apa yang kita perolehi adalah lebih baik dari apa yang kita harapkan.

Sungguh benar bahawa kita tidak tahu apa yang kita miliki sampai kita kehilangannya. Tetapi sungguh benar pula bahawa kita tidak tahu apa yang belum kita miliki sampai kita mendapatkannya.

Benarkah bahawa percintaan itu sesuatu yang indah? Benarkah setiap pencinta akan terus mengingati kekasihnya walaupun kekasih itu tidak ada buat menemaninya setiap waktu ?

Dan benarlah kata orang itu cinta itu buta. Cinta itu tidak memerlukan cahaya matahari untuk menyuluh jalan sang pencinta itu walaupun jalan itu amat sukar dan berliku. Cahaya hati dan perasaan sudah cukup untuk menerangi segalanya.


Koleksi Madah Cinta

Cinta adalah sesuatu yang indah dan unik anugerah dari Ilahi. Kita diberi peluang untuk menilainya dan pergunakanlah peluang yang diberi dengan sebaik-baiknya untuk melahirkan satu larian cinta yang indah. Seindah waktu ia diciptakan.

Cinta itu aneh. Sukar untuk ditafsirkan. Datangnya bukan dari paksaan, perginya pula tanpa kerelaan. Cinta itu penuh mesra dengan kasih sayang. Ianya perlu dibelai dengan kelembutan bagi menyerikan lagi keindahannya. Kekasaran boleh mencipta sebuah perpisahan.

Manusia kadang kala lupa, cinta adalah syarat berlangsungnya kehidupan perkahwinan. Malah, tanpa cinta, perkahwinan itu akan mati, ibarat rumah kosong tanpa penghuni.

Mungkin benar tatkala kita kehilangan barulah kita menyedari. Mungkin benar saat kita terluka barulah kita mengerti. Mungkin benar bila kita rasakan rindu yang sangat dalam barulah kita tahu seberapa besar makna dan erti seseorang bagi kita.

Cinta…Jika anda memilikinya, anda tidak memerlukan sesuatu pun yang lain. Dan jika anda tidak memilikinya,apa pun yang lain yang anda miliki tidak banyak bererti.

Jika kita kehilangan cinta, pasti ada alasan di sebaliknya. Alasan yang kadang-kadang sukar untuk dimengertikan. Namun percayalah bahawa ketika Dia mengambil sesuatu, telah Dia mempersiapkan sesuatu yang lebih baik untuk diberikan.

Cinta antara dua jiwa telah dikatakan boleh membakarkan semangat seseorang itu untuk memeliharakan akhlak yang mulia, memperbaiki pergaulan antara manusia dan menjaga adab dan keperibadiaan. Selain daripada itu, ia juga dipercayai dapat menghilangkan kekhuatiran dan ketakutan dalam hati, menjernihkan akal dan menyucikan jiwa kita. Tetapi, cinta juga merupakan ujian, godaan dan cubaan kepada manusia kerana ia merupakan pertarungan dan pertimbangan di antara akal dan rasa.

Andai kata cinta itu sebuah pengorbanan,mengapa pengorbanan itu bukan noktah sebuah cinta? Andai kata derita itu harga sebuah cinta,mengapa cinta itu semakin sukar utk dimiliki? Cinta umpama kota kristal, indah di penglihatan , derita di perasaan….

Cinta tidak berupa tatapan satu sama lain, tetapi memandang ke luar bersama ke arah yang sama.


Madah-madah Cinta

HANYA ada satu pelita yang dapat kita pegang dan akan sentiasa menyala biarpun ketika malam yang gelap dan tetap akan menerangi tempat-tempat yang jauh seperti menerangi tempat kita sendiri. Ia adalah cinta kepada semua yang bernyawa.

JATUH CINTA pada seseorang insan yang masih dalam proses berdukacita atas kehilangan orang tersayang, tidak pernah menjadi sesuatu yang mudah kepada yang terkena tempiasnya.

APABILA pintu hati sudah terbuka, tidak perlu suasana romantis disimbah cahaya lilin atau berlutut sambil merenung jauh ke dalam mata untuk menyatakan rasa yang terpendam. Segala-galanya akan datang sendiri dan difahami daripada hati luhur untuk menerima lamaran daripada sang kekasih.

CINTA, MENYINTAI ATAU DICINTAI itu adalah lumrah sifat kejadian manusia. Hak untuk bercinta dan menerima bergantung kepada individu itu sendiri. Pilihan adalah terpulang kepada kita, jika pilihan berlandaskan agama pasti hasilnya diberkati dan sekiranya berlandaskan nafsu pasti akan terhumban ke lembah kehinaan.

CINTA itu adalah segugus kepercayaan yang abadi. Dan cinta sejati itu bererti melepaskan orang yang disayangi terbang bebas ke dunianya. Kalau betul kau milikku pasti engkau akan kembali menghangatkan cinta kita.

SEKIRANYA kamu dicintai oleh seseorang yang tidak kamu cintai, anggaplah ia satu penghormatan buat dirimu tetapi kembalikan penghormatan itu dengan cara yang ikhlas dan jujur.Jangan kamu ambil kesempatan dan janganlah melukakan.

CINTA merupakan suatu perasaan yang agung. Jika cinta tiada lagi, bererti salah satu nikmat Tuhan telah dicabut dari hati, tandanya salah satu nilai kemanusiaan dalam diri anda mulai terhakis. Ia memerlukan pengorbanan yang besar sambil bermodalkan keikhlasan serta kejujuran yang tinggi.

ORANG yang tiada perasaan cinta adalah manusia yang hilang motivasi dalamannya. Cinta seharusnya melahirkan tindakan yang melambangkan kelembutan, kasih sayang dan kebijaksanaan terutama dalam membuat keputusan berhubung dengan insan yang amat dicintai. Cinta adalah kenderaan menuju kebahagiaan. Cinta murni sentiasa mampu pemandunya, pemiliknya melepasi semua halangan demi kecemerlangan. Cinta boleh membuatkan manusia bangun membina kehidupan yang terbaik.

ALANGKAH bodohnya manusia yang menjadikan cinta untuk membina kesusahan di hari muka. Jika cinta dijelmakan dalam diri, ia begitu memotivasi. Jika diberikan kepada seseorang ibarat memberikan segunung emas kepadanya. Tatkala dijelmakan dalam rumahtangga, jawapannya adalah kerukunan dan kesefahaman yang berpanjangan. Cinta yang murni adalah pemangkin untuk kehidupan yang penuh kebahagiaan. Sebagaimana ia bermula di hati, cinta seharusnya berkekalan hingga hujung nyawa.

CINTA yang benar-benar tulus dan ikhlas sepatutnya menjadikan pemiliknya bertambah matang, beriman dan berperibadi mulia. Jika yang sebaliknya berlaku, ia menjadi tanda bahawa itu bukan cinta sejati yang anda cari-cari.

Madah Cinta Pilihan

Jika ada sepuluh orang yang mengambil berat terhadapmu, maka sudah pasti salah seorang daripada mereka adalah aku. Jika hanya seorang saja yang mengambil berat terhadapmu, maka sudah tentulah orang itu adalah aku. Dan jika tiada sesiapa lagi yang mahu mengambil berat terhadapmu lagi, maka itu bermakna aku sudah tiada lagi di dunia ini.

Cinta adalah api. Namun kita tidak akan pernah tahu sama ada api itu akan menghangat atau menghangus hati kita.

Memberikan seluruh cintamu kepada seseorang bukanlah jaminan dia akan membalas cintamu. Jangan mengharapkan balasan cinta, tunggulah hingga cinta berkembang di hatinya, tetapi jika tidak, berbahagialah kerana cinta tumbuh di hatimu.

Melafazkan cinta dan janji setia itu mudah. Mengotakan cinta dan janji setia itu susah. Cinta dan janji setia yang hancur buat insan parah.

Masa depan yang cerah selalu bergantung pada masa lalu yang dilupakan. Kamu tidak dapat hidup terus dengan baik jika kamu tidak melupakan kegagalan dan sakit hati di masa lalu.

Hanya diperlukan waktu seminit untuk menafsir seseorang, sejam untuk menyukai seseorang dan sehari untuk mencintai seseorang. Tetapi diperlukan waktu seumur hidup untuk melupakan seseorang.

Yang pertama belum tentu yang terbaik, yang terbaik biasanya yang terakhir. Tetapi yang sukar dilupakan adalah yang pertama, sedangkan yang terakhir masih menjadi tanda-tanya.

Mencintai juga bukanlah bagaimana kamu melupakan dia bila dia berbuat kesalahan, melainkan bagaimana kamu memaafkan, bukanlah bagaimana kamu mendengarkan, melainkan bagaimana kamu mengerti, bukanlah apa yang kamu lihat, melainkan apa yang kamu rasa, bukanlah bagaimana kamu melepaskan, melainkan bagaimana kamu bertahan.


Kata-Kata Cinta

Cinta seperti matahari, ia tetap bercahaya. Walau malam menjelma, cahayanya pada bulan tetap menerangi kekadang ia juga gerhana tetapi akan kembali jua kecerahannya.

Cinta adalah santapan jiwa. Jiwa tanpa cinta bagai rumah yang kosong. Cinta tanpa menjiwai bagai layang-layang putus tali.

Cintu adalah buta…cinta tidak mengenal usia, paras rupa, mahupun kekayaan dan harta karun, tetapi dari keikhlasan dari hati setiap insan antara satu sama lain.

Tidak semua orang yang engkau cintai, mencintaimu dan sikap ramahmu kadang kala dibalas dengan sikap tidak sopan. Jika cinta suci tidak datang daripada tabiatnya, maka tidak ada gunanya cinta yang dibuat-buat.

Sayang tidak bermaksud cinta. Suka tidak serasi dengan cinta. Kagum tidak bererti cinta. Bangga tidak semestinya cinta. Cinta adalah CINTA .

Cinta itu seperti sinar matahari, memberi TANPA mengharap kembali. Cinta itu seperti sinar matahari, TIDAK MEMILIH siapa yang ia sinari. Cinta itu seperti sinar matahari yang MEMBERI KEHANGATAN DI HATI..

Cinta umpama ‘treasure hunt’. Cita cita dan tujuan kita satu untuk menuju ke penamat yang paling mengembirakan. Namun di dalam perjalanan kita akan menghadapi pelbagai rintangan dan cabaran. Andainya tidak mampu meneruskan, kita akan tersungkur dan hadiah utamanya akan di kebas oang lain. Tetapi tak usahlah kecewa. Walaupun hadiahnya tidak kita perolehi, tetapi keseronokannya kita sudah rasa. Jadi bercintalahsepenuh hati. Namun janganletakkan harapan terlalu tinggi.

Kekecewaan terlalu pahit untuk ditelan, terlalu payah untuk dilupakan namun dalam cinta pasti akan merasai kecewa dan dikecewakan walau bukan itu matlamat dalam setiap percintaan.

Kadangkala orang yang paling mencintaimu adalah orang yang tak pernah menyatakan cintanya padamu kerana orang itu takut kau berpaling dan menjauhinya. Dan bila dia suatu masa hilang dari pandanganmu….kau akan menyedari dia adalah cinta yang tidak pernah kau sedari….

Cinta suatu yang indah, cinta boleh buat kita gundah, cinta buat hati berdarah dan cinta jua boleh membawa kesalan yang tak sudah.

ku tetap menanti...

Meski dirimu bukan milikku
Namun hatiku tetap untukmu
Berjuta pilihan disisiku
Takkan bisa mengantikanmu

Walau badai menerpa
Cintaku takkan ku lepas
Berikan kesempatan untuk membuktikan
Ku mampu menjadi yang terbaik
Dan masih menjadi yang terbaik

Ku akan menanti
Meski harus penantian panjang
Ku akan tetap setia menunggumu
Ku tahu kau hanya untukku

Biarkan waktuku
Habis oleh penantian ini
Hingga kau percaya betapa besar
Cintaku padamu ku tetap menanti

Walau badai menerpa
Cintaku takkan ku lepas
Berikan kesempatan untuk membuktikan
Ku mampu jadi yang terbaik
Dan masih jadi yang terbaik

Ku akan menanti
Meski harus penantian panjang
Ku akan tetap setia menunggumu
Ku tahu kau hanya untukku

Biarkan waktuku
Habis oleh penantian ini
Hingga kau percaya betapa besar
Cintaku padamu ku tetap menanti

Penantian panjang

Ku akan menanti
Meski harus penantian panjang
Ku akan tetap setia menunggumu
Ku tahu kau hanya hanya untukku

Biarkan waktuku
Habis oleh penantian ini
Hingga kau percaya betapa besar
Cintaku padamu ku tetap menanti

Cintaku padamu..
Ku tetap menanti

Meski dirimu bukan milikku
Namun hatiku tetap untukmu
"lagu yang terbaik aku dengar..ada kene mengena dengan aku...cukup mendalam maknanya...." tetiba aku rasa sebal di hati..entah la..bila aku teringatkan nya aku rasa sedih sesangat..aku tak pasti penghujung percintaan ni..sekejap aku rasa bahagia..sekejap aku rasa terluka..banyak dugaan dan halangan yang muncul..dah nak masuk 3 tahun aku kapel dengan dia..hanya bercinta dalam diam..pedih perit semua aku rasa..perasaan sering kali bertukar-tukar seperti mengikut musim... 
"Ya ALLAH..berilah aku kekuatan dalam hidup ini..seandainya telah Engkau catat kan dia untuk ku..Kau berikanlah jalan penyudahnya...aku dah tak sanggup untuk hidup begini lagi..tersiksa jiwa batin ku...berikan lah kami kebahagian yang kami ingin kan selama ini..."


11-11-11


terlewat update pasal entry kali nie..bukan pe semalam buzy sesangat...tapi bila2 pun leh update ka..ha3...back to the title..wow...nice date in the nice day..tahun nie 11 November 2011 jatuh pada hari jumaat..hari segala penghulu hari...Alhamdullilah semoga ada sinar kebahagian yang menanti kita..walaupun perit, itu adalah ujian kecil..walaupun sakit..itu adalah dugaan yang membimbing kita menjadi insan yang lebih matang dari orang lain...

11/11/11....tarikh yang dinanti-nantikan oleh semua orang..bukan apa semua orang nak abadikan kenangan yang terindah pada tarikh nie..ramailah yang wat majlis kenduri kendara (kahwin..tunang...)..da yang declare jadi pasangan kekasih..macam lagi la..kira bertuah la bagi sapa2 yang abadikan segala kenangan terindah pada tarikh nie kan...anyway..tahniah kepada semua yang mengabadikan tarikh 11/11/11 sebagai tarikh yang bersejarah dalam hidup mereka...

bagi aku...tarikh nie aku kejar jugak..biasa la..plan kena pasang awai2 kan...klu bukan 11/11/11 aku plan tarikh 20/11/2011...tahun lepas aku impikan tarikh 11/11/11 adalah hari bahagia aku..tapi keadaan masih tak mengizinkan..halangan masih banyak..biasa lah..percintaan aku nie lain dari yang lain..so kesabaran tu amat penting...mugkin tahun depan segala impian aku terlaksana boleh aku abadikan pada tarikh 12/12/12...doa je la segalanya masih terus bersama..penantian harus ada kesabaran...Ya Allah berikanlah kekuatan dalam hati kami...permudahkan lah segala urusan kami..


Panduan Menambat Hati Suami

Keharmonian dan kebahagiaan hidup berumahtangga merupakan impian dan harapan setiap pasangan suami isteri. Bukan sahaja kebahagiaan duniawi yang dicari bahkan juga kebahagiaan akhirat sebagaimana keinginan untuk menjadikan rumahku adalah syurgaku. Berikut adalah panduan khusus buat isteri untuk menambat hati suami :


1.      Ucapkan kata-kata sayang yang romantik pada suami sekurang-kurangnya 2 kali sehari. Jika kita marah, tunggu hingga sejuk. Bila sudah sejuk beritahu suami apa yang mengganggu fikiran secara sopan. Jangan sesekali salahkan suami.

2.     Bila suami bercakap, beri perhatian sepenuhnya, hentikan apa jua pekerjaan yang sedang dilakukan. ( jika boleh )

3.     Bila ingin memesan barang untuk dibeli oleh suami, senaraikannya di atas kertas. Jangan buat suami terpaksa pergi ke kedai 2 atau 3 kali.

4.      Tanya suami bila dia ingin berehat atau tidur.

5.      Peluk suami dengan penuh kasih sayang sebanyak 7 kali sehari.

6.     Telefon suami di tempat kerja hanya apabila ada perkara penting/ kecemasan sahaja. Telefonlah dengan lebih kerap apabila suami menggalakkannya.

7.     Jika suami perlu menjauhkan diri sekali-sekala, tanya bila dia akan pulang. Fahamilah, dia perlu bersendirian untuk berfikir.

8.     Jangan ganggu suami ketika dia sedang asyik melakukan sesuatu yang memerlukan penelitian.

9.     Jika suami marah, jangan sekali-kali menjawab, hanya tunduk dan diam (walau pun kita tak bersalah). Terangkan keadaan yang sebenar selepas dia sejuk.

10.  Bila meminta bantuan suami : terangkan pada suami dengan jelas mengenai kerja kerja rumah yang memerlukan bantuan. Beri pilihan kerja yang disukainya. Jangan menyuruh-nyuruh sesukahati dan isteri haruslah menggunakan perkataan yang sesuai dan lemah lembut ataupun dengan nada memujuk.

11.  Buatlah air minuman untuk suami tanpa diminta dan tanpa bertanya "Abang nak minum air apa?" atau "Abang nak minum ke?"

12.  Bila makan diluar, berilah peluang pada suami untuk memilih tempat / meja mana yang disukai. Tanyakan pada suami bagaimana kita perlu berkelakuan dikhalayak ramai ketika disisinya.

13.  Sentiasa bersegera apabila bersiap dan jangan tiba-tiba ingin menukar baju yg dipakai yang mana akan melengahkan masa.

14.  Sentiasa lebihkan suami daripada anak-anak. (jika sesuai)

15. Belikan hadiah-hadiah yang praktikal dari semasa ke semasa. Contohnya, tali leher, kemeja, tali pinggang, dompet, jam tangan dan seumpamanya.

16. Beri layanan istimewa pada suami di hari-hari istimewa. Contohnya, pergi "dating" atau "berbulan madu" sekali sekala ketika menyambut hari ulang tahun perkahwinan ataupun hari lahir dan sebagainya.

17. Jika suami melakukan kesalahan/kesilapan, jangan sesekali menempelak atau "pulangkan paku buah keras ". Berkasar dengan suami adalah sesuatu yang dilarang dalam Islam. Berbincanglah dan selesaikan dengan cara yang betul.

18.  Hantar kad ucapan selamat pada hari-hari istimewa.

19.  Urut mengurut suami dari semasa ke semasa.

20.  Layanlah suami sepertimana kita melayannya semasa baru-baru kenal dahulu.

21. Selalu berdoa agar suami sentiasa menyayangi kita. Bila suami balik dari kerja, tegur dan sentuh suami sebelum kita membuat kerja-kerja lain.

22. Tunjukkan keprihatinan dengan bertanya secara khusus mengenai kegiatan suami sepanjang hari (jika suami dalam mood yang sesuai). Belajar dan berlatihlah untuk mendengar dengan baik dan bertanya dengan tepat. Jangan tergesa-gesa untuk menyelesai masalah suami. Apa yang lebih penting ialah memberi perhatian dan simpati.

23.  Luangkan masa yang betul-betul "berkualiti" sekurang-kurangnya 30 minit setiap hari kepada suami.

24. Tanya ibu mertua, abang atau kakak ipar mengenai hadiah yang disukai oleh suami dan belikan hadiah tersebut sebagai cenderahati atau untuk memujuk.

25. Beri pujian terhadap penampilan suami (rambut, wajah, pakaian, dan sebagainya)

26. Cepat-cepat pujuk bila suami marah atau berkecil hati. Minta bantuan suami hanya jika sesuai. Sesuai pada masa, tempat dan jenis profesyennya.

27.  Elakkan suami dari menunggu terlalu lama terutama bila bersiap.

28. Bila suami memberitahu yang dia akan pulang lewat, ucapkan terima kasih kerana memberitahu (Lebih baik beritahu dari tidak beritahu langsung).

29. Bila suami meminta bantuan, buatlah dengan serta merta dengan ikhlas dan gembira dengan tidak mengungkit atau banyak komen (sesungguhnya Allah sangat gembira perbuatan yang demikian).

30.  Pesan kepada suami untuk menelefon rumah apabila out-station. Jangan marahi dia jika dia tidak berbuat demikian cuma terangkan akan kerisauan kita apabila tidak mendapat berita.

31.  Sentiasalah kemas, anggun dan wangi sebelum tidur bersama.

32.  Sokong pendapat suami kalau pendapatnya berbeza dengan orang lain.

33.  Peluk dan belai suami sekali-sekala tanpa implikasi seksual.

34.  Bila keluar berkereta: Jangan ganggu suami yang sedang memandu (walaupun ada jalan yang lebih dekat atau kita sendiri boleh memandu dgn baik).

35. Jangan menunjuk-nunjuk yang kita tahu jalan selagi tidak dipinta berbuat demikian. Jangan berleter bila suami tersalah jalan semasa memandu. Bersangka baik apabila tersesat jalan.

36.  Sabar dan tenang bila mendengar cerita atau masalah suami.

37.  Jangan tukar-tukar saluran televisyen bila menonton bersama suami.

38.  Jaga maruah suami terutama di khalayak ramai dan ikut kehendak suami diketika itu.Segala bantahan boleh dilakukan semasa berdua-duaan.

39.  Bila berpegangan tangan, peganglah sebagaimana yang disukai suami.

bertuah si dia (1-11-11)

maybe aku dah terlambat untuk tulis pasal tarikh 1-11-11 nie..tapi aku tak kisah janji aku leh post jugak..

1/11/1977 kuang..kuang..kuang..hehehe..suara seorang bayi lelaki baru dilahirkan...anak bongsu dalam keluarga..kegembiraan di kongsi bersama...sungguh comey baby nie..(teka2 je..aku pun belum dihasilkan lagi..)

berbalik pada tahun 2011..1/11/11 merupakan tarikh penting dalam hidup sidia..pape hal aku nyanyi la sikit untuk dia...
1..2...3... ♫•*¨*•.¸¸¸¸.•*¨*•♫♪HappyBirthdayto You♪♫•*¨*•.¸¸ ¸¸.•*¨*•♫♪ HappyBirthday toYou♪♫•*¨*•.¸¸¸¸.•*¨*•♫♪ Happy Birthday Abang♪♫•*¨*•.¸¸ HappyBirthday¸¸.•*¨*•♫♪... HappyBirthday to Youuuu….!♪♫•*¨*•.¸¸¸¸.•*¨*•♫♪.•*¨*•♫♪♪♫ •*¨*•.¸¸......♥♥(-̮̮̃•̃)

may Allah swt bless u..may u success in wut eva u do..n may u achieve wut... u aim..Insya'Allah... (●̮̮̃•̃)

sungguh cantik tarikhnya kan..bertuah si dia tahun nie tarikh birthday dia semuanya satu..satu..satu...jelaous jugak la aku sebab aku punya tarikh tak kan sama macam tu..huhuhu...tapi sekejap je kan dah masuk bulan NOVEMBER..tinggal lagi sebulan dan berakhirlah tahun 2011 dan menjelma la pulak tahun 2012...hubungan kami pun dah nak masuk tahun ke-3..harap-harap tahun ke-3 nie tahun yang penuh dengan kegembiraan dan kebahagiaan..lama sudah aku menanti semua nie menjadi kenyataan...

seperti tahun lepas aku masih belum da peluang untuk celebrate bday dia bersama..insyaAllah tahun ni aku akan celebrate jugak..cuma lambat la cikit..maklum je la..duk jauh camni..kalau duk dekat kui12 aku dah ajak dia kuar celebrate dah..maaf ea syunk..tahun depan INSYAALAH yunk leh buat apa yang yunk plan...

sejenak bersamamu..


Matahari mulai meninggi
Ingin ku hentikan waktu
Agar senja tak keburu hadir
Aku tahu perasaanku padamu tak salah
Cinta tak pernah memilih
Kepada siapa hati akan berlabuh
Dan cintapun tak pernah memberi isyarat
Saat dia pergi membawa sepotong hati kita
Ingin ku disini selamanya
Yang ada hanya aku dan dirimu
Bergandingan tangan
Memautkan jemari kita
Menyusuri buih ombak

kasih ku tetap utuh buatmu...



BIAR PUN OMBAK YANG MERUBAH PANTAI.....
NAMUN KASIH KU TAKKAN HANCUR BERDERAI..
OH..SAYANGKU...PIMPINKAN TANGAN KU..
MENUJU MAHLIGAI BAHAGIA..
KITA BERSAMA MENIKMATI. KISAH CINTA..
HIDUP BAGIKAN DISURGA...OH KSIH..
BUKAN KU PINTA SEGUNUNG JANJI...
TIDAK  KU HARAP SINARAN INI..
CUMA KU INGIN SETULUS KASIH ..
YANG KEKAL  SELAMANYA..

SAYANGKU...SENYUMMU ENGGAN PERGI....
TAWAMU MENGIRINGI....WAJAHMU KU TERBAYANG HADIRMU...
BAGAI MIMPI SEUMPAMA MENTARI...
POTRETMU KU TATAPI...
KU SELALU RINDU SAAT BERSAMAMU..
TIDAK KU MAMPU MELUPAKANMU..
SAYANGKU...INGATILAH DIRIKU..
DALAM SETIAP DOA MU..
WALAU PUN SEKARANG KITA BERJAUHAN..
KAULAH SEGALANYA..


JIKA KAU PERGI MENINGGALKAN AKU..
MUSNAHLAH HARAPAN DAN IMPIAN KU..
UNTUK HIDUP BERSAMA DENGAN MU..
JIWA KU MERONTA. BILA BERJAUHAN DARI DIRIMU..
AKAN KU RENANG LAUTAN YANG BERAPI....
AGAR TERBUKTI KEHEBATANNYA CINTA KU PADAMU..
SESUNGGUHNYA AKU CINTA DAN SAYANG PADAMU....


nothing to be write...

tetiba rini aku rasa cam nak update blog ja..padahal aku takde ilham pun nak tulis dekat blog...ye..aku tahu dah sebulan aku tak update..bukan takde masa tapi aku tak kesempatan dengan ilham yang tak cukup...biarlah aku cuba tulis entry untuk hari nie...

tajuk..aku pun tak pasti..tapi yang ku tahu aku akan coretkan segala aktiviti aku sepanjang bulan oktober nie..awal bulan not to bad coz aku ada di kampung bersama si dia..rasa sekejap ja masa berlalu..memang tak puas untuk kami bersama..bergelak bergurau senda..sungguh limit masa..tiba lah aku berfikir bila masa untuk kami bersama kan sampai???dimana aku boleh berada disisinya..disaat aku terlena dia masih disisi..erghhh...aku tak pasti tentang ini..bukan ku tak mencuba untuk hidup bersamanya tapi keadaan kami sangat berbeza..huhuhhu..layan perasaan,jiwa,seketika....jauh aku megelamun...sejauh itu juga perasaan aku padanya...

hari makin berlalu..perasaan masih lagi sama..makin hari makin kuat perasaan rindu padanya...biar pun aku cuba untuk menyibuk kan diri dengan keje tapi perasaan itu lagi kuat..entah kenapa...
16hb aku ada dekat puchong..coz ada opening CHEAR MOTORRAD BMW...not bad..semua ok je..cuma aku masih belum pulih sepenuhnya dari demam...ye..aku akaui bulan ni memang aku kerap demam..aku pun tak pasti...balik dari puchong aku karaoke dengan kekawan..saja nak lepaskan tension dengan masalah yang bertimbung2...

MODEL MOTOR BWM F 800ST

kawan2 ku...

minggu seterusnya aku ada di SEPANG INTERNATION CIRCUIT..3 ari berturut-turut aku disana...demi tugas aku terpaksa gagahkan diri ni untuk pergi walaupun badan aku lemah..seperti yang aku jangkakan..masuk hari ke3 dekat sepang badan aku dah tak bermaya lagi..kepala aku makin sakit..tambah dengan keadaan yang panas dan sesak dengan lautan manusia yang datang untuk tengok MOTO GP...sungguh tak ku duga..permintaan aku untuk melihat aksi terbabas termakbul..dimana pemandu Honda 58 betul-betul terbabas,sungguh memilukan..takziah buat MARCO SIMONCELLI pemandu Honda 58..kenangan first time aku pergi MOTO GP..aku tak cakap aku nak tengok aksi camtu..takut ada lagi mangsa yang terjatuh...


keletihan badan dan kepala membuat aku pontang keje keesokan hari..arghh..lantak lah..kalau badan tak sihat nak buat keje pun takde mood..baik aku rest ja dekat umah..apa dyeowg nak cakap..cakap la..mulut manusia memang takleh tutup..


pendamping hidupku

Kepadamu yang akan menjadi pendampingku kelak..
Terima kasih kerana telah memilihku di antara ribuan bidadari di luar sana
yang siap untuk kamu pilih..
Padahal kamu begitu tahu, aku hanya wanita biasa,
yang sangat jauh dari sempurna.
Kerananya ku ingin kamu tahu, aku bukan wanita yang sempurna,
aku begitu banyak kekurangan.
Maka ketahuilah..

Kepadamu yang akan memilihku kelak..
Aku tak sebijak Siti khadijah,
kerananya ku ingin kamu tahu,
aku akan saja berbuat salah dan begitu menyedihkan.
Maka ku mohon padamu, bijaklah dalam menghadapiku,
jangan marah padaku, nasihati aku dengan hikmah,
kerana bagiku kamulah pemimpinku, tak akan berani ku membangkang padamu..


Duhai kau yang telah memilikiku kelak..
Ingatlah, tak selamanya aku akn cantik di matamu,
ada kalanya aku akan begitu kusam dan hodoh.
Mungkin kerana aku begitu sibuk di dapur,
menyiapkan makan untuk kamu dan anak-anak kita nanti –Insya’Allah-.
Maka aku akan tampak kotor dan berbau asap.
Atau kerana seharian ku harus menguruskan istana kecil kita, agar kamu dan anak kita dapat tinggal dengan nyaman dan damai.
Maka mungkin aku tak sempat berdandan untuk menyambutmu sepulang bekerja..
Ataukah kamu akan menemukanku tersengguk-sengguk saat mendengar keluhan dan ceritamu, bukan kerana aku tak suka menjadi tempatmu menumpahkan segala rasamu, tapi karena semalam saat kau tertidur dengan nyenyak, aku tak sedetikpun tertidur karena harus menjaga anak kecil kita yang sedang sakit, dan ku tau kamu letih mencari rezeki untuk kami maka tak ingin ku mengusik sedikit pun lelapmu..Jadi jika esok pagi kau mendapatiku begitu letih dan ada lingkaran hitam di mataku, maka tetaplah tersenyum padaku, kerana kau adalah kekuatanku..tapi andai kite mempunyai kerjaya, maka tetaplah menghargai kelelahanku..bantulah aku untuk menguruskan mahligai ciptaan kita...karana ku tahu, tanpamu, aku takkan berdaya melakukan sesuatu bersendirian, tanpamu...

Padamu yang menjadi nahkoda dalam hidupku kelak..
Ketahuilah, aku tak sesabar Fatimah, ada kalanya kau akan menemukanku begitu marah, menangis , bukan kerana ku membangkang padamu, tapi aku hanya wanita biasa, aku juga perlu tempat untuk menumpahkan beban di hatiku, tempat untuk melepaskan penatku, dan mungkin saat itu aku tak menemukanmu, atau kau begitu sibuk dengan pekerjaanmu, maka bersabarlah, yang ku perlukan hanya pelukan dan belaianmu.. Kerana bagiku kau adalah titisan embun yang mampu memadamkan segala resahku..

Ataukah ada kalanya tanganku akan mencubit dan memukul penuh kasih sayang si kecil kerana lelah dan penatku di tambh rengekannya yang tak habis-habisnya. Sungguh bukan kerana ku ingin menyakitinya, tapi kadang aku kehabisan cara untuk menenangkan hatinya. Maka jangan memarahiku kerana telah menyakiti buah hati kita, tapi cukup kau usap kepalaku, dan bisikkan kata sayang di telingaku, kerana dengan itu ku tau kamu selalu menghargai semua yang ku lakukan untuk kalian, dan kamu akan menemukanku menangis menyesali perlakuanku pada anak kita, dan aku akan merasakan ribuan kali rasa sakit dari cubitan yang ku berikan padanya, dan aku akan berjanji tak akan mengulanginya lagi..

Padamu yang menjadi imam dalam hidupku kelak..
Ketahuilah, aku tak secerdas Aisyah.. Maka jangan pernah bosan mengajariku, membimbingku ke arah-Nya, walau kadang aku begitu bebal dan bodoh, tapi jangan pernah letih mengajariku.. Jangan segan membangunkanku di sepertiga malam untuk bersamamu bermunajat pada Kekasih yang Maha Kasih.. Jangan letih mengingatkanku untuk terus bersamamu mendulang pahala dalam amalan-amalan sunnah.. Bimbing tanganku ke JannahNya, agar kamu dan aku tetap bersatu di dalamnya.

Padamu yang menjadi kekasih hati dan teman dalam hidupku..
Seiring berjalannya waktu, kamu akan menemukan rambutku yang dulu hitam legam dan indah, akan menipis dan memutih. Kulitku yang bersih akan mulai kereput. Tanganku yang halus akan menjadi kasar.. Dan kau tak akan menemukanku sebagai wanita cantik, yang kau khitbah puluhan tahun yang lalu.. Bukan wanita muda yang selalu menyenangkan matamu.. Maka jangan pernah berpaling dariku.. Karena satu yang tak pernah berubah, bahkan sejak dulu akan terus bertambah dan kian bertambah, iaitu rasa cintaku padamu..

Ketahuilah.. Tiap harinya, tiap jam, minit dan detiknya, telah aku lewati dengan selalu jatuh cinta padamu..Maka, cintailah aku, dengan apa adanya aku.. Jangan berharap aku menjadi wanita sempurna.. Maafkan aku kerana aku bukan puteri.. Aku hanya wanita biasa..

aku dalam kerinduan..

RINDU...

Dirindu sepi ini...
Aku menyelak pertemuan semalam
Menjadi rindu pada kenangan
Yang terlalu indah untuk dilupakan..

Rindu lagu kepada penyair
Rindu insan kepada tuhan
Rindu kekasih kepada kekasihnya
Rindu perindu kepada pertemuan

....RINDU AKU KEPADA MU..

Dirindu sepi ini
Aku cuba mengejar impian
Agar impian menjadi kenyataan
Walupun ku tahu MALAM SEPI...
Mana mungkin menbiarkan aku
Hanyut dibuai perasaan..

Dirindu sepi ini..Akhirnya aku mengalah
Pasrah pada hukum alam..
Redha pada ketentuan Tuhan..
Kerna ku tahu..
Tiada paksaan dalam percintaan.

Tapi salahkah aku?
Mengharapkan pergertian darimu..
Kerna kau sudah pun tahu
Kesepian dan kerinduan
Diantara kita..
Yang tiada penghujungnya...

my lovely hubby
Luahan ikhlas dari hati,
buatmu kekasih yang tersayang...


family day..camping+motorcross

kali nie aku nak cite sal aku g camping ri jumaat...aku dah lama x camping..so xcited la kit kan..nie pun boss aku yang buat..kita owg buat family day..ri jumaat pas kje kita orang tolak la pergi tempat yang di tuju..(bukit ramlee,meru,klang)..




dalam 8 bji keta jugak la yang g..aku tumpang ja dyeowg sebab x mampu nak beli keta ag...ada yang dah sampai sana dah..perjalanan ok je..cma kekadang tertingal dengan keta depan..biasa la jalan jem..nak di jadikan cite..dah sampai jalan masuk ke bukit ramlee member aku gabra gila..keta dia x lepas nak nek bukit..aku tengok dia panic dah..aku suwuh dia guna gear satu..tp xleh gak..tayar dah bau hagit dah..keta jap2 gelongsor ke bawah..pehhh memang kecut perot gak la..last swuh la pomen (si kamal bawak) sampai ke atas..tgok muka shida memang dah xde mood dh..mana tak nya..kete dah buat hal..sabar ea shida..

malam tu cam biasa la..sampai je kita owang isi perut dulu..makan memang x igat dah..maw taknya..lapar sesangat..pas keje terus datang sini..da la sikit sukaneka tuk staff..dalam ujan renyai2 pun kita orang belasah ja..langsung tak ingat pape dah..seronok and enjoy sangat malam tu...ramai2 nek hilux pusing dalam hutan..tapi adventure gak la..curam bukit tu pehh..memang leh kecut perut la kalau yang tak biasa..kita owg karaoke...enjoy sgt..even aku nie yang suara serak2 pun leh nyanyi ag..gila..memang tak pk dah..janji ati hepi..dalam kui1 kita orang dah lepak2 depan khemah..sambil2 pasang tanglung n borak2 sementara nak ngatok..aku pun tak sure kui brapa aku tido..ha3..


pagi..dalam kui6 aku dah bagun..kata nak jungle tracking la konon..tapi haram..semua tido ag..ha3..udara pagi tu memang segar gila..sejuk..nyaman sangat..leh tgok pemandangan pg dr puncak bukit..cantik..dalam kui tujuh kita owang dah mula panas kan motor..baru start nak belajar bawak kawasaki klx150..hehehehehe..tak ku sangka..tere gak aku bawak..memang best sesangat..naik turun bukit..dah sekali dapat memang xnak bg owg len bawak..tapi sayang aku tak banyak snap gambar coz bateri anset dah low sangat..

tak ku sangat ku dapat bawk motr KLX 150..hehehhehe

hanya gambar hiasa sahaja,..gambar belum ambik dari kekawan..
boss lak sporting gila..ajak kita orang masuk hutan men motorcross..pe ag join ar..tapi aku jadi penumpang ja..sebab motor x cukup..baik punya stan aku buat..jatuh dalam lumpur..tapi memang adventure ar..best sesangat..kitaowg memang tak sangka ar dalam berapa jam je belajar dah leh bawak..tak puas asa..sementara tggu lunch kita orang ikut track mountainbike..memang curam gila..jalan lak mencabar sangat..cam na lak budak2 basikal ni men..

pas lunch dah bersurai..tamat sudah family day kitaowg..tapi kenangan yang takleh lupa ar..syok sesangat..bos siap cakap 3bln sekali nak bawk staff men motorcross lagi..huhuhuhu...ni yang best nie..

dari petang sampai ke pagi esok aku tido...letih punya pasal..badan dah leguh2 dah..ha3..tapi enjoy..

sakit kerongkong vs karaoke

salam..selamat sejahtera semua blogger...dah hampir seminggu aku demam,batuk,sakit kerongkong..perit sangat..even nak cakap pun dah xleh..suara makin tengelam..kekadang kuar jugak suara rock mcam ELLA.ha3...aku pun tak tahu la napa..bila aku jejak je kaki kat shah alam ni mula la aku nak demam..sakit itu la sakit ini la..sabor je la..dugaan tol..maybe aku terlalu rindukan amore kot..sampai demam-demam..ha3...
semalam member2 opiz aku ajak kuar..aku kuar je la..(lagipun aku ni jarang-jarang kuar sikit..balik kje lepak je umah..)..dyeowg nie g mana sangat..setakat kuar makan2 and lepak je..tapi semalam aku memang tak taw plan dyeowg..aku ingat dyeowg nak men bowling tapi dyeowg nk g karaoke.agpun tempat tu sebelah2 ja..tu yg pikir men bowling..nasib bek aku tak bawak bola bowling aku..

nak di jadi kan cerita..aku ni dah lama tak karaoke..memang belasah cukup2 la semalam..sampai
serak-serak suara aku nie..dah la tengah serak bertambah serak la..balik malam tu baru rasa perit nya..pehh..xleh tido aku..dengan batuk tak henti-henti..memang sakit sangat la kerongkong aku nie..aku dah tension sangat..mata ngantok gila2 tapi nak tido takleh..so aku makan la ubat ubat sampai terlebih dos..memang lena gila patu..tak ingat apa dah..sedar-sedar bunyi jam loceng kui7.30..tu pun nasib baek la terjaga gak..huhuuhuhu...







P/S : time sakit tekak jangan la duk gatai g karaoke..camni la jadinya kalau degil..kerongkong dah luka2 dah..nak cakap pun dah xde suara..nak telan mesti terasa peritnya..



cerita cinta kita...abadikah cinta ini..?????


LiliN keCil yanG seLalu meNemNIku daLAm kegelApaN maLam iNi

sePerti aKu yaNg seLAlu meMbeRi keDamaIaN daLam cintamu

daN seperti kaMu teLah memBeri raSa cinta ini uNtuk ku

sePerti maLAm yaNg iNdaH di wArnaI beRibu-rIbu binTAng

Kau aBadikaN rasa iNi,, kaU smPurNakan cintaKu meNjadI sepeNggaL haRapaN yaNg iNdaH

DaLam laMunan Ini teRlUkis Indahnya kisah cinta kita yaNg rOmaNtis,,

melayang-layang di angkaSa seolah-olah raSa iNi sUngguh hanYA milik kita berdua

daLAm seTiaP saAt teRbisik kaTa cInta yanG seLalu terDenGar di TeLInga iNi

biSikaN iTU saNgat meRdu,, taK iNgin aKu meNgakhiRi bisIkaN iTu

daMai nya jIwa iNi seJuknya haTi peRsaaan Ini taT kaLa kaU teLAh meNyempUrnaKAn aNGAn-aNGAn iNi meNJadi seBuaH KEaBadIan yaNg kIta pUnya

geNggaMan taNgaNmu seLAlu meLekaT nYamaN daLam raSa Ini,,

kaU lIndungI aKu daRi seGaLAu sesuaTu yaNg aKAn meMisaHkaN kiTa

baHAgia,, meraSakaN iNdahnya selaLu aDa bersaMA mu

kaU ikaT hati iNi deNgan taLi kasiHmu… kaU sapa seNyum indah denGan naDa mu yaNg halus

inilaH keaBadian yang taK peRnaH kita teMui sebeLUmnya

meMpunyaI cinta YAng sungguh LuaR biaSa maMpukah kita melewaTi haRi-haRi ini taNpa meNgenaL kekecewaAn,,,,

aTau kaH iNi haNYalAh seBUah aNgan-aNgAn yaNg seMu

dan abadikaH cinta yang di ciptaKanNya…….??????

sepi dalam kerinduan..


".....fikiran mula melayang..hati mula tersentuh..tangan mula menaip sesuatu..entah apa aku nak tulis..diam seketika..terfikir sejenak..mula mengingati kenangan silam..oohh..indahnya..tiba2 hati tersentuh..mula terasa sebak..tangan berhenti seketika..aku mengapai frame gambar bentuk "love"..aku renung gambar itu..ku peluk ku cium..seumpama insan itu wujud di depan aku..tapi hanya sekeping gambar..ohh..kenapa harus begini..kenapa perasaan itu hadir tika ini..yang ku tahu aku terlalu merindui dia..rindunya hati nie tak terbendung lagi..terlalu sukar untuk aku luahkan..mana hilangnya rindumu padaku??

"....tetiba airmata mula menitis..kuar juga air jenih nie..bukan ku tak dapat nak menahan tapi ia gugur tanpa ku sedari..oh..sebaknya dada ku saat nie..wahai insan yang ku rindui mengapa kau sanggup membiarkan aku merinduimu bersendirian..penahkah kau fikir tentang perasaan aku tika ini..oh...mengerti lah...kembali lah wahai kekasih hatiku..aku masih memerlukan dirimu..aku merayu padamu wahai insan yang ku sayangi..aku ingin kita seperti dulu..saat-saat indah tika kita mula mengorak langkah untuk menuju alam bahagia..aku ingin segalanya menjadi kenyataan..datanglah padaku..aku ingin berada dalam dakapanmu...terasa hangatnya tika itu...oh..kenangan..

"...kini sepi mula melanda..hanya sepi menemani aku saat ini..dia la peneman kala aku sedih...tapi aku mengharapkan kau hadir untuk menemani aku...janglah kita keroh kan lagi keadaan ini..kembalilah kasihku..pulanlah padaku..aku ingin kau menemani aku...

"...tangan mula mengeletar..sedu mula berbunyi..oh..aku tak dapat nak coretkan lagi..sedih sungguh hati nie..ohh...Tuhan ku yang maha mengetahui kau kembalilah dia kepada aku..aku amat merinduinya..

mengertilah perasaan ini...

dah lama aku tak update blog..bukan xde idea tp kepala otak aku tengah serabut..macam2 masalh timbul..hati tak tenang..cam mana nak dapat idea..

ramadhan???seminggu sudah berlalu..aku tempuhi dengan kesedihan..mana tak nya..setiap hari aku berbuka sorang-sorang..teringat dekat family..sayu je rasa...buka pun kekadang dengan air,kurma dan roti ja..takde selera nak makan..mybe bila dah dapat buka puasa sekali dengan family baru rasa nikmatnya..tapi entah la..bila aku nak balik kampung pun tak taw ag..maybe la hujung bulan nie..ohh..rindunya pada kampung..tunggu kepulangan aku ye..

aku lak dah seminggu lebih demam..masih belum kebas-kebas lagi..huhuhu..sampai doktor marah aku sebab baru pergi ambik ubat..berat badan makin susut..kalau sebulan camni,aku rasa leh kering badan aku..bukan apa semua yang terjadi nie da gak disebabkan faktor lain..entah la..terlalu complicated untuk aku..susah..kenapa semua nie terjadi disaat nie..dugaan betul..

tapi,tak kan la dia tak penah nak paham perasaan aku..???kenapa semua nie harus terjadi dikala semua sudah direstui???kenapa???atau aku sekadar tempat persinggahan dikala dia kesunyian???

Hingga ke saat ini
Berbagai persoalan
Tak henti melanda
Buntu... ku memikirkannya

Kau memilih diri ku
Di atas dasar apa
Apakah kerna cinta
Atau... pelepas sepi cuma

Seumpama... dedaunan...
Yang telah gugur bertaburan
Membiarkan... ranting dimamah usang

Apakah semua itu
Akan terjadi pada ku
Andainya benar
Maka tepatlah apa yang diramalkan

Waktu bersama mu
Banyak benar kenangan yang kita ciptakan... bersama
Dan satu darinya... engkau bersyahdu
Bahawa aku takkan kehilangan mu
Susah payah kita... semai benih cinta
Merempuh dugaan akhirnya kau tinggalkan
Susah payah kita... semai benih cinta
Merempuh dugaan... akhirnya kau tinggalkan
Sia-sialah ku bina istana cinta
Andai insan lain... dihati mu... bertakhta
Hingga ke saat ini... ku masih terkenangkan
Saat-saat yang indah... nyata kesudahan aku pasrah


cuba la awak mengerti perasaan nie..jika saya boleh faham keadaan awak kenapa awak sikit pun tak boleh nak paham tentang saya..awak tahu kan kita camna,dah hampir dua tahun awak kita bersama..takkan sikit pun awak rasa sedih bila semua nie terjadi????

ramadhan datang kembali...

announcement fasting..

"....Firstly..kepada semua umat manusia yang beragama islam dimuka bumi ni,saya ucapkan selamat berpuasa dan selamat meyambut bulan ramadhan...setahun sudah berlalu kini bulan yang dinanti-nantikan telah pun tiba..disaat ini lah..ramai umat islam melakukan amal ibadah..bulan pengampun segala dosa..bulan penuh makrifat..

"....bulan ramadhan kita sinonim dengan bazar ramadhan nya..jangan la kita terlalu mengikut nafsu dalam berbelanja untuk berbuka puasa...nanti membazir je..tambahan pula bila dah kenyang mula la kita malas nak melakukan ibadah terawih dan ibadah2 sunat yang lain..so,pikir2 la..tambahlah amalan dibulan yang mulia nie..

"...jangan la kita tuang puasa plak..umur dah tua..insaf-insaf la..kaum wanita takpe la..ada gak time2 yang diharamkan berpuasa..he3..so kaum adam jangan nak bagi alasan uzur ea...

aku mahu kamu...

mood sedih..mata bengkak..takdak semangat..

Tanpa cintamu aku resah
Tanpa kasihmu aku hampa
Tanpa dirimu aku mati..
Kini benar-benarku rasakan
Dalam benuk hatiku tanpamu
Aku tak mengerti

"....diri nie dalam belengu kesedihan..menyesal..bukan tak dapat nak arrange masa dengan sempurna tapi aku tersepit antara anak buah,family dan dia..akhirnya aku juga di persalahkan..oo..kalau ku tahu ini yang akan berlaku awal-awal lagi aku tak balik kampung..menyesal sangat..
"....seminggu aku cuba memujuk dia..aku tahu memang salah aku sebab tak dapat nak utamakan dia..tapi aku tersepit..setiap msg yang aku hantar satu pun tak berbalas..benci sangat ka dia pada aku..??marah benarkah dia..??maafkan lah kesalahan dan kesilapan aku..aku faham perasan mu..dah berbulan2 kita tak jumpa..aku pun excited gak nak jumpa tapi masa tak megizinkan...

29/07/2011..04.15pm..tut..tut..msg masuk..

"...alangkah terkejutnya aku bila aku baca msg darinya..tanpa berkata apa airmata nie terus mengalir..begitu laju..kelam seluruh mata aku..tak sanggup untuk aku hadapi semua nie..kenapa dia sanggup nak putuskan hubungan nie hanya kerna aku tak dapat nak jumpa dia tempoh hari...kau tahu tak bertapa aku menyayangi dan mencintai kamu..aku sanggup lalui segalanya bersama kamu..aku cuba memahami keadaan kamu..aku tak sanggup nak berpisah dengan kamu..hidup aku kosong,jiwa aku kosong..jika kau tiada disisi aku..jika kau pergi dari aku..AKU TAK SANGGUP..tolong jangan hancurkan harapan aku selama nie..

"...aku tahu..bagi kau tak ada kesan pun jika kau pergi dariku..sebab kau masih ada dia..tapi aku hanya ada kamu..segalanya aku curah dan kongsi bersama kamu..aku tak sanggup la...semalaman airmata nie mengalir tak henti-henti..sedih,pilu,sebak,kecewa,sakit,perit..segalanya ada..sehingga aku sanggup untuk melakukan pekara diluar dugaan..perit hati nie..

"...pada mu kekasih hatiku..mengerti lah kamu perasaan aku disaat nie..aku tak sanggup hidup tanpa mu..aku tahu diriku banyak kekurangan..tapi cinta ku pada terlalu suci..aku menyayangimu lebih dari segalanya..

wahai kekasihku,mama dah tahu tentang kita..segalanya..aku terpaksa cerita sebab mama tahu tentang last night u at my home..cuma aku tak cerita dekat kau sebab taknak kau rasa malu..taknak yang tu kali terakhir kau datang rumah..sikit pun mama tak marah..cuma mama cakap kalau betul-betul nak biar la cepat..sebab tu aku usaha jugak nak cepatkan segala rancangan kita.. 

"...kekasihku..aku tak nak kehilangan kamu..aku sayang kamu sangat-sangat...maafkan lah kesalahan aku tempoh hari..aku janji semua nya tak kan berulang lagi..aku akan utama kan dirimu..biarlah tu kali terakhir..aku berharap agar kau kembali semula kepada aku..batalkan niat kau untuk putuskan hubungan nie..tolonglah sayang...

She's gone,
Out of my life.
I was wrong,
I'm to blame,
I was so untrue.
I can't live without her love.

In my life
There's just an empty space.
All my dreams are lost,
I'm wasting away.
Forgive me, girl.

Lady, won't you save me?
My heart belongs to you.
Lady, can you forgive me?
For all I've done to you.
Lady, oh, lady.

She's gone,
Out of my life.
Oh, she's gone.
I find it so hard to go on.
I really miss that girl, my love.

Come back into my arms.
I'm so alone,
I'm begging you,
I'm down on my knees.
Forgive me, girl.

Lady, oh, lady.
My heart belongs to you.
Lady, can you forgive me?
For all I've done to you.

sebuah cinta dan harapan...

Kenapa tuk dapat satu kebahagiaan,, harus ada pengorbanan..
kenapa tuk dapat tersenyum,, harus ada airmata..
kenapa tuk dapat bersatu,, harus ada perpisahan..
kenapa tuk menyanyangi,, harus ada kehilangan..
kenapa..??

 
   Kehidupan seharian ditambah dengan sedikit dugaan dan cabaran sudah cukup untuk mematangkan diri. Tidaklah susah untuk menjadi seorang dewasa yang lengkap dengan akal fikiran yang waras, sebuah hati yang cukup kental dan bersedia menempuh segala dugaan dan perit getir kehidupan. Aku juga punya itu semua. Hati yang ingin mencintai dan dicintai. Perasaan yang ingin selalu bahagia disamping yang tersayang. Tidaklah terlalu tinggi impian ku hanya ingin membina sebuah kehidupan biasa yang lengkap dengan sebuah cinta. Tapi jika hanya aku mengemudi sendirian tanpa sepasang jiwa, manakan mapu 'kehidupan biasa' ku itu akan terbina. Jangan kau berikan sebuah harapan yang belum pasti, kelak ia akan meruntuhkan jua sisa-sisa binaan cinta kita. mengertilah wahai kekasih, kejujuran, kesetiaan telah ku berikan agar terbinanya mahligai kita.



        Tiada siapa yang mengerti akan maksud kehadirannya. Bilakah ia bermula dan bila juga ia berakhir. Untuk apa ia datang untuk apa jua ia pergi. Tanpa sedar ia sudah berkembang mekar. Jika dapat kuundurkan masa tidak rela itu semua. Kerana aku tahu betapa peritnya untuk menemui kebahagiaan. Tidak kuatkah aku untuk menghadapinya?atau..belum bersediakah aku untuk temui kebahagiaan? Apakah aku masih anak kecil yang belum bisa mengerti akan sebuah cinta?

          Marahku bukan ku benci tapi cinta lebih dari segalanya. Cemburuku bukan hasad dihati melainkan kasih tak terbendung. Egoku bukan keangkuhan tapi sayang yang tak mampu ku tontonkan pada semua. Sengketa kita bukan khilaf diri tapi dugaan untuk menguji cinta kita. Tiada apa yang hebat tentang diriku. Tapi keagungan cintaku bisa kau banggakan pada mereka. Percayalah..ku temui cinta ini tulus dalam hatiku hanya buat kamu yang bernama kekasih. Dan sebenar-benarnya coretan ini juga teristimewa untuk dirimu agar  kau lebih memahami maksud sebuah cinta dan harapan.

Kemarin hanya tinggal kenangan
Bersama peristiwa semalam
Adakah hari ini yang ku tempuh
Kan bersinar untuk hari esok

Benarlah apa yang telah dikata
Penantian itu satu penyiksaan
Kepastian membunuh kerisauan
Ketabahan mendamai keresahan

Dalam dada ada bara cinta yang menyala
Dalam cinta ada kita berdua
Tiada siapa bisa mengungkai rindu di jiwa
Dengan iman dapat kita membendungnya

Hanya kudrat Tuhan
Yang bisa menyatukan
Dan bisa meleraikan
Cinta sesama insan

Rahmat kasih sayang
Yang amat diharapkan
Untuk kita abadikan
Kasih di alam cinta bahagia

penghujung yang belum pasti...

"....seminggu sudah kejadian msg aku terkantoi..selama seminggu aku menahan kerinduan di hati aku..bukan aku tak nak mintak maaf,tapi aku tahu keadaan masih panas..lagipun aku masih tak boleh nak terima perkataan "haram jadah"..kenapa sekasar itu bahasa yang DIA guna..aku mohon seribu kemaafan andai kata kedatangan msg aku pagi tu membuat KAU dan DIA bergadoh..aku memang tak tahu PENANG cuti..kalau aku tahu benda ni tak kan jadi..pasti KAU tak sedingin ini dengan aku..pasti KAU membalas setiap msg aku dan menjawab panggilan aku..ohhh..hati ini terlalu rindukan saat gembira,suka duka,gelak tawa bersamamu..datanglah kembali wahai kekasihku..

"...aku cuba menahan gelora rindu ni pada KAU..walaupun aku tahu aku tak mampu nak lakukan..fikiran aku sentiasa teringat dan terfikirkan tentang KAU..adakah KAU seperti aku???masihkah aku dihati MU??
"...penah orang kata "jika kita sayang seseorang tu..lepaskan lah ia pergi..jika dia kembali pada kita semula,dia adalah milik kita tapi jika dia tak kembali dia bukan milik kita.."


"...memang betol madah pujangga tu..sebelum nie memang kami bercinta dan berjanji akan hidup bersama..membina mahliga yang indah..tapi sayang..bila tiba masa semua nya hancur..aku terpaksa lepaskan KAU pergi atas permintaan KAU juga..KAU berjanji dengan aku jika ada jodoh kita,kita kan bertemu lagi..selama KAU tiada disisi aku..hidup aku tak terarah..sakit,pedih,semua aku rasa..menanggung sakitnya penderitaan atas kekecewaan yang telah KAU berikan...pernah kah KAU pikir tentang aku ketika itu??bukan aku tak dapat nak terima hakikat itu..tapi harapan yang mengunung untuk hidup dengan KAU membuatkan aku terlalu kecewa dalam percintaan ini...

"...berbulan2 selepas itu,KAU hadir kembali dalam hidup aku..memberi sejuta harapan..aku bersyukur kepada ILAHI kerana telah makbulkan doa ku untuk KAU kembali kepada aku..jika betol KAU adalah jodoh aku..kenapa ada saja halangan yang tak dapat kita tempuhi..kenapa terlalu sukar untuk kita bersatu...???kehadiran KAU buat kali kedua membuat aku kembali ceria..hilang duka dihati..hilang rasa sakit dalam kekecewaan...kita mula mengatur kembali perjalanan untuk hidup bersama..tapi penghujungnya masih belum pasti..kenapa disaat kita hampir bersatu masih ada lagi halangan???

"....aku pun tak pasti dimana penghujung percintaan kita???adakah KAU masih menyayangi aku..masih adakah cinta aku dihatimu??adakah aku masih dihati mu???aku tak nak semua kata-kata sayang hanya di bibir sahaja..biarlah ikhlas dari hati seperti mana ikhlasnya aku mencintai dan menyayangi diri KAU..semalam hati aku sebak sangat2..entah kenapa bila aku teringat kan KAU airmata aku mula mengalir..sedih sangat bila mengenangkan perjalanan percintaan kita..pejam celik,pejam celik dah hampir 2 tahun perhubungan kita..semua masih belum jelas..entah la..hati meronta-ronta untuk berada disisi mu sentiasa..tapi keadaan masih tak mengizinkan...

Kala itu sayangnya engkau padaku
Dan kutelani segala kata indahmu
Kerana kusangka kau kan terus bersamaku
Tapi hanya sekadar waktu

Seluruh cintamu itu hidup segar dijiwaku
Masih kuterasa
Tak layu ditelan waktu
Tak pudar kasih hatiku
Dan kau masih lagi kusayangi

Walaupun engkau tiada
Namun cintamu terasa
Membendung rinduku sejak dulu hingga kini
Indahnya kukenang dan pahitnya dah kutelan
Begitu kasihku kepadamu

Ingin aku mengulangi saat indah waktu dulu
Tapi bagaimana dapatkah berulang lagi
Bersamalah kita jadikan pengajaran
Betapa pedihnya oh perpisahan

Mengapa di waktu ini
Aku teringat kembali segala kenangan
Adakah engkaupun sama masih ingat kepadaku
Seolah kita tak pernah berpisah


"..bagaimana kita nak akhiri semua nie???aku tak sanggup untuk kehilangan KAU buat kali kedua..aku amat mencintai KAU...

penantian...stanza sepi sekeping hati..

 Yang membuat kita sedih adalah,,
melihat orang yang kita sayangi menyayangi orang lain..
tapi ada hal yang lebih menyedihkan adalah,,
melihat orang yang kita sayangi pura2 menyayangi kita, hanya untuk buat kita tersenyum..

Dikamar ku menyepi
Hanya lilin menerangi
Beginikah seksanya
Hidup dalam penantian
Ditabir tirai malam
Ada insan kesepian, keseorangan...


Dan setiap detik yang ku lalui
Seluruh malam ku membisu
Tetap setia menantimu
Bayanganmu entah di mana

Mengapa harus kita ditemukan
Di saat jiwaku keresahan
Apakah aku satu persinggahan
Mengubat rindu... oh...

Kau dahagakan...
Ku kehausan...
Setitis rasa
Pada bayangan yang tak pasti... oh...

Kau nyalakan perasaan
Mengukir kemesraan
Mungkinkah ada sinar
Bersama impianku

Dah telah ku duga
Suasana keindahan seketika
Aku tetap menanti mu

Kau dahagakan...
Ku kehausan...
Setitik rasa... oh...
Aku tenggelam...
Kehampaan...
Keseorangan...

Mana sinaran ?...
Terangilah hidupku
Tak sanggup lagi... aku... sepi.

Saat cinta mengetuk pintu hati..
tak ada yang dapat dilakukan,, kecuali berbicara dengan hati kecil..
saat cinta datang dan pergi tanpa kata..
tak ada yang dapat terucap,, kecuali titisan airmata..


Stanza Sepi Sekeping Hati 

Ku nyanyikan lagu syahdu
Bila teringatkan mu
Yang masih bertakhta di hatiku

Ku nyanyikan lagu rindu
Itu yang ku tahu
Agar terluah resah membeku

Kini... hanya impian yang nyata
Tiada menjanjikan bahagia
Segumpal harapan cita apakan sia-sia
Namun ku masih meniti harapan

Berarak awan kelabu
Di pinggir penantian ku
Namun derita jua yang menjelma

Serak alunan suara
Nyanyian rindu ku
Rindu yang menggigit di jiwa ku

Kini... berpelangi wajah duka
Dan sepi bertamukan airmata
Luka yang ada kau biarkan sahaja
Sedangkan aku sakit menderita

"..aku sentiasa menanti mu..walaupun aku yang akan tersiksa..kerna kau masih tetap dengan janji ku..masih setia menunggu mu walau seribu tahun..kerna dihatiku hanya ada kamu.cinta dan kasih sayang ku hanya ku curahkan untuk mu..

sesuatu yang belum pasti..rindu dihati..

                                aku mula mengharapkan sesuatu dari DIA...














disaat aku mula merindui DIRINYA...

 

rindu dihati ini..
ia tetap hadir walaupun diusir..

rindu???
setiap manusia sering-kali mengungapkan kata rindu..
tapi pernahkah kita cuba untuk menyelami..
apakah itu sebenarnya erti kata rindu..

apa itu rindu??
apakah ia hanya kata-kata...
yang hanya indah meniti dibibir manusia??
hanya sekadar bicara dusta semata-mata?

dan disaat bilakah kita menyedari bahawa
diri kita merindui diri seseorang..
rindu dan kenangan adalah dua perkara yang amat berbeza..

pernahkah kita terasa yang kita merindui seseorang disaat ini??
tapi pernahkah kita tahu..
mengapa kita merindui dirinya?

setelah aku cuba untuk mengerti..
bagi aku perkataan rindu itu..
adalah disaat kita mengingati seseorang insan..
mengapa dan juga kenapa..

aku cuba bertanya pada diri aku sendiri..
mengapakah aku merinduinya dirinya..
disebabkan aku ingin melihat kewujudan dirinya disisi aku..
mengapa?
kerana aku berasa gembira dan bahagia..
disaat dia hadir dalam hidup aku..

dan apakah yang kita harapkan..
disaat kita merindui seseorang?
jawapannya hanya satu..
semoga kita dapat melihat wajahnya..
dan mengharapkan dia akan hadir disisi kita..

namun aku masih lagi mencari dimana cinta yang aku curahkan kepadanya..adakah dia menyambut cinta ku atau sekadar satu persinggahan???


sampai bila harus begini..menanti dalam kesetian..tanpa penghujung..sedangkan impian terlalu tinggi untuk bersama mu wahai kekasih..dimana,bagaimana penyudahnya..aku terus menanti..dan menanti sehingga akhir hayat ini..sakit,pedih,sebak..pilu..tersimpul didalam hati ini..

terkantoi la pulak..aduieh..


malang betol nasib aku hari nie..patut la hati aku berdebar-debar je..rupanya ada benda yang nak jadi...

"....pagi nie cam besa la..sampai je opiz aku kemas-kemas dulu barang atas desk..tiap pagi aku tak lupa nak wish good morning untuk dia..pagi nie aku hantaq la msj..bunyi nya lebih kurang camni la..
"selamat pagi cinta..moga ceria dipagi nie..dnt 4get me..."
"......lebih kurang kui10 dia reply..tapi terkejutnya aku..ayat dia lain macam ja tak macam selalu..lebih kurang camni la..

"Woii..hang ni sapa ar..awat duk hantaq msj cintan2 dekat laki aku..haram jadah betoi!!.."


"...KANTOI..tu la first word terlucut dari mulut aku lepas baca msj tu..aku pun tak taw nak buat apa..pikiq punya pikiq aku cakap la aku salah nombor..besa la nak jaga hati antara dua-dua belah pihak..
"....tapi yang tak syok aku dengar tu ayat dia pehh..kasar gila..tak sesuai langsung dengan raup muka dia yang lembut..taw la tengah marah tapi takleh ka nak tanya leklok..memang aku salah kacau hak hang tapi bukan niat aku la...aku ikhlas taw tak dengan dia..aku pun sayang dia jugak..patut la kalau dia gaduh dengan hang sampai nak pisah..rupa2nya ayat hang terlalu kasar..kita ni ada budi bahasa lagi..kalau nak marah pun jangan cakap ikut sedap mulut ja..

"...kalau aku taw penang cuti rini aku tak hantar msj pun kat dia..aku pun bukan taw sangat sana cuti ka tak..sebab aku duk selangor..kalau aku taw mesti benda camni tak kan jadi punya...tapi nak buat lagu mana nasi dah jadi bubur..aku tak taw la dia gaduh besar ke tak...maafkan aku..aku memang tak taw sana cuti rini..

"..tapi satu je la aku nak pesan..kalau marah pun jangan la nak cakap kasaq-kasaq cam2..perempuan apa lagu tu.tak dak budibahasa...pikiq-pikiq la...selama aku hidup 25thn nie papa aku pun tak penah sebut perkataan "haram jadah" dekat aku..marah lagi la jauh..papa aku penah marah aku sekali ja..tu pun sebab aku tak nak duk hostel..last2 kena jugak...

"....harap-harap la hubungan aku yang baru nak pulih nie masih seperti biasa lepas terkantoi msg nie..tak maw la dia seyap plak lepas nie..plz honey......

Cara Mengetahui Si Dia Jodoh Dan Pasangan Kita

still waiting for love
Tidak terlepas dari setiap benak manusia..mesti persoalan siapa jodoh aku bermain dikala hati mula ingin hidup berdua dan mengakhiri zaman bujang...

Firman Allah SWT, bermaksud "Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" (Surah Muhammad, ayat 7)





Gunakan seluruh pancaindera,Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan oleh Tuhan yang maha esa. Tetapi bagaimana kita hendak mengetahui dia memang ditakdirkan untuk kita? Tuhan mengurniakan manusia telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan akal untuk berfikir. Jadi gunakan sebaik-baiknya bagi mengungkapkan rahsia cinta yang ditakdirkan. Dua manusia yang rasa mereka dapat hidup bersama dan memang dijodohkan pasti memiliki ikatan emosi, spiritual dan fizikal antara keduanya.

Apabila bersama, masing-masing dapat merasai kemanisan cinta dan saling memerlukan antara satu sama lain. Lalu gerak hati mengatakan, dialah insan yang ditakdirkan untuk bersama. Benarkah ia seperti yang lovely perkatakan?
Berikut adalah 10 petanda yang menunjukkan dia adalah jodoh kita.

1.Bersahaja

Kekasih kita itu bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, cara percakapan, cara ketawa serta cara makan dan minum. Adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik. Kalau ia nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia sedang berlakon. Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon. Tetapi, apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, maka dia adalah calon hidup kita yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh kita.

2.Senang bersama

accepts who u r
Walaupun kita selalu bersamanya, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri kita. Semakin hari semakin sayang kepadanya. Kita sentiasa tenang, gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan kita. Dia juga merasainya. Rasa senang sekali apabila bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. Tidak kira siang ataupun malam, ketiadaannya terasa sedikit kehilangan.                                                 
                                                           
3.Terima kita seadanya

Apapun kisah silam yang pernah kita lakukan, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan. Dia juga tidak mengambil kisah siapa kita sebelum ini. Yang penting, siapa kita sekarang. Biarpun dia tahu yang kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya, dia tidak ambil hati langsung. Yang dia tahu, kita adalah miliknya kini. Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.

4.Sentiasa jujur

Dia tidak kisah apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum hakam agama. Sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita. Kejujuran bukan perkara yang boleh dilakonkan. Kita dapat mengesyaki sesuatu apabila dia menipu kita. Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik kita. Apabila berjauhan, kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan. Apabila dia tidak jujur, sukar baginya mengelak daripada berlaku curang kepada kita. Apabila dia jujur, semakin hangat lagi hubungan cinta kita. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.

5.Percaya Mempercayai

Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Adakalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung. Apabila kita mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia kita selamat di tangannya? Bagi mereka yang berjodoh, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka. Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia-rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan-rakan yang lain. Satu lagi, kita tidak berahsia apa pun kepadanya dan kita pasti rahsia kita selamat. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya.

6.Senang Bekerjasama

man help wife
Bagi kita yang inginkan hubungan cinta berjaya dan kekal dalam jangka masa yang panjang, kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini. Kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu perkara sama ada perkara remeh ataupun sukar. Segala kerja yang dilakukan perlulah ikhlas bagi membantu pasangan dan meringankan tugas masing-masing. Perkara paling penting, kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama. Kita dan dia juga dapat melakukan semuanya tanpa memerlukan orang lain dan kita senang melakukannya bersama. Ini penting kerana ia mempengaruhi kehidupan kita pada masa hadapan. Jika tiada kerjasama, sukar bagi kita hidup bersamanya. Ini kerana, kita yang memikul beban tanggungjawab seratus peratus. Bukankah ini menyusahkan?
 
7.Memahami diri kita

Bagi pasangan yang berjodoh, dia mestilah memahami diri pasangannya. Semasa kita sakit dia bawa ke klinik. Semasa kita berduka, dia menjadi penghibur. Apabila kita mengalami kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala kita sedang berleter, dia menjadi pendengar. Dia selalu bersama kita dalam sebarang situasi. Tidak kira kita sedang gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk kita. Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, "lidah sendiri lagikan tergigit", inikan pula suami isteri'. Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih. Apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka, di saat senang dan susah, dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita.

8.Tampilkan kelemahan

Tiada siapa yang sempurna di dunia ini. Tipulah jika ada orang yang mengaku dia insan yang sempurna daripada segala sudut. Pasti di kalangan kita memiliki kelemahan dan keburukan tertentu. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita. Sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya. Malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita. Misalnya, apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang kita daripada melawatnya.Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.

9.Kata hati

Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Allah deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindakbalas pada situasi tertentu. Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.

10.Solat Istikharah dan Tawakkal

Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Allah SWT. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi atau gerak hati. Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Allah memberikan petunjuk, insya-Allah dengan izinnya kita mendapat petunjukNya. Jika dia pilihan kita, buatlah keputusan sebaiknya. Jika tidak, tolaklah dia dengan baik. Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Setelah semuanya diusahakan, berserahlah kepadaNya dan terus berdoa. Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara.Nikmat di akhirat adalah kekal selamanya.       

Fikirkanlah. Adakah dia jodoh kita..?


“ Manusia merancang, Allah menentukan..”